2x per week vis!

‘Eet twee keer per week vis’. Dit advies prijkt vanaf 1 september onder meer op diverse visverpakkingen. We eten volgens het Nederlands Visbureau nog te weinig vis. Met een landelijke campagne wil het Visbureau daar verandering in brengen. Het Voedingscentrum ziet mensen ook graag meer vis eten. Vis is vooral gezond omdat vis omega-3 vetzuren bevat. Deze onverzadigde vetzuren zitten nauwelijks in andere natuurlijke producten, terwijl ze goed zijn voor hart- en bloedvaten.

Het Nederlands Visbureau neemt als uitgangspunt van haar campagne ‘Van vis krijg je nooit genoeg’. Ben je geen visliefhebber, dan roept deze zin weinig herkenning op. Toch is vis voor iedereen belangrijk. De omega-3 vetzuren (ALA, EPA en DHA) hebben namelijk een gunstig effect op het hartritme, wat de kans op een plotselinge hartstilstand verkleint. Viseters hebben bovendien ruim 40% minder kans op een herseninfarct. EPA en DHA komen vrijwel uitsluitend in vis voor, met name de vette varianten. Het Nederlands Visbureau heeft voor haar campagne twee soorten beeldmerken ontworpen. Vette vis is te herkennen aan de ‘eet 2x per week’-stickers met een omega-3 vermelding. Overige vissoorten hebben een ander beeldmerk.

Vette vis

Het Voedingscentrum adviseert eveneens om twee keer per week vis te eten, waarvan tenminste een keer per week vette vis zoals haring, zalm, makreel of sardines. Het Voedingscentrum gaat daarbij uit van het advies van de Gezondheidsraad (0,45 gram visvet per volwassene per dag). Vette vis bevat relatief veel EPA en DHA. Daarom is van vette vis minder nodig om de aanbeveling te halen dan van magere vis, zoals talipia of koolvis. Vissticks, een lekkerbekje of gefrituurde inktvis zijn vooral vet door de manier waarop ze zijn bereid. Ze bevatten maar weinig EPA en DHA.

Geen visfan?

Ben je geen visliefhebber, maar wil je toch profijt hebben van de gezonde visvetten? Producten die zijn verrijkt met visolie of supplementen met visolie zijn in dat geval een goed alternatief. Vis eten blijft wel het allerbeste, omdat vis behalve gezonde vetzuren andere belangrijke voedingsstoffen bevat. De wereld van vis is groot en divers. Er zijn vele soorten vis en ander zeevoedsel als schaal- en schelpdieren. Daarbij smaakt een vis uit zoutwater weer heel anders dan een zoetwatervis. Je kunt als ‘geen visfan’ het een en ander proberen.

Duurzame vis

Ben je wél dol op vis en wil je een verantwoorde keuze maken? Kies dan voor duurzame vis uit de Viswijzer van het Wereld Natuur Fonds en de stichting Noordzee. Deze deelt vis in drie categorieën in: ‘prima keuze’ (groen), ‘tweede keuze’ (oranje) en ‘liever niet’ (rood). De beoordeling verschilt per vissoort en herkomstgebied en hangt bijvoorbeeld af van de visserijmethode. Zo zijn kabeljauw en schol uit de Noordzee overbevist. Prima keuzes zijn onder meer grijze garnalen, koolvis en haring.

Bron: www.voedingscentrum.nl